Przedmiot archiwalny - sprzedaż zawieszona
Od ponad 150 lat wojskowi z różnymi skutkami usiłowali zaadoptować rower do potrzeb sił zbrojnych. Była to bardzo nęcąca koncepcja, gdyż rower okazał się ciekawym kompromisem pomiędzy potrzebą szybkiego, ale i, w pewien sposób, skrytego przemieszczania się. W XXI wieku, gdy panowanie w powietrzu umożliwia przeprowadzenie operacji z udziałem wojsk aero-mobilnych w dowolnym zakątku wszystko nadal wskazuje na podtrzymanie koncepcji roweru ogólnowojskowego.
Rowery ze składaną ramą nie są niczym nowym, ale w wydaniu Paratroopera jest to szczególna kwestia: rower w postaci złożonej, w specjalnym zasobniku może być zrzucony na spadochronie razem ze skoczkiem, któremu później ma posłużyć w szybszym osiągnięciu punktu zbornego. Może także być przewożony w specjalnych lukach pojazdów. Następnie pozwoli średnio 4 razy szybciej przemieszczać się nie powodując nadmiernego hałasu i z tego powodu jest to ciekawa propozycja tak dla piechoty zmotoryzowanej, wojsk aero-mobilnych, grup rozpoznawczych a nawet dywersyjnych.
W celu szybkiego składania i rozkładania rower ma przegub F.I.T. - blokowany śrubowym zaciskiem mimośrodowym CLIX. Aby móc złożyć kierownicę wystarczy otworzyć zacisk przedniego koła i je po prostu zdjąć - czynność składania i rozkładania ma trwać zaledwie pół minuty, ale wprawionej osobie tyle czasu zajmie wyjęcie z zasobnika desantowego, złożenie ramy i jej zblokowanie oraz założenie przedniego koła. Warto zwrócić uwagę, że m.in. w tym celu wybrano hamulec tarczowy - jest on efektywniejszy podczas hamowania, a co bardzo istotne ze względu na potrzebę operacyjną, nie wymaga zapinania szczęk V-brake przy montażu koła.
Ramę roweru wykonano ze stopu aluminium 7005, dzięki czemu jest ona wytrzymała, a cały rower waży zaledwie 13 kg! W celu zabezpieczenia przed korozją na ramę naniesiono 5 warstw powłoki antykorozyjnej zanim pomalowano ją na kolor zgniłej zieleni (tzw. Cammy Green). Warto zwrócić uwagę na przekrój rur - w celu zapewnienia wytrzymałości na zgięcia w kierunkach największych obciążeń rury nie są okrągłe, a owalne.
Zastosowana przerzutka tylna X-5 firmy SRAM, a hamulec to V-style Promax. Korba SR Suntour 42/32/22 170 mm jest obsługiwana przez przednią przerzutkę SRAM Top Pull , za zmianę 24 biegów obsługują manetki SRAM X-5 Trigger. Hamulec przedniego koła to tarczowy Promax, a koło amortyzuje widelec SR Suntour XCT o skoku 80 mm, którego twardość reguluje płynnie regulator obrotowy w prawej tulei.
Na 26-calowe aluminiowe rafki założono grubokostokowe opony Kenda 26 x 1,95. Zapewniają one dobrą trakcję zarówno na zjeździe, jak i podjeździe na podłożu kamienistym i szutrowym. Standardowe koła roweru górskiego pozwalają na zachowanie lepszej stabilności podczas jazdy, odpowiednio wytłumiają wstrząsy spowodowane nierównościami
Wszystkie cztery główne połączenia roweru: oba koła, przegub ramy i siodło mocowane są śrubowym zaciskiem mimośrodowym CLIX - pozwala to na błyskawiczne złożenie, rozłożenie, a także zmianę np. wysokości siodła.
Wartą odnotowania ciekawostką jest fakt, iż wyposażenie pododdziałów US Marines w rowery Paratrooper uwzględniono w najnowszej grze komputerowej ARMA 2 - pod nazwą Stormtrooper jest jednym z pojazdów, którymi można się poruszać.
Rower dostępny jest obecnie wyłącznie na zamówienie. Skontaktuj się z nami za pośrednictwem e-mail lub pod numerem telefonu: 0 71 347 47 47.
Dane techniczne:
Model: Montague Paratrooper
Koła: 26 cali
Opony: Kenda 26 x 1,95
Hamulce:
- przód: tarczowy Promax z podwójną regulacją
- tył: V-style Promax
Przerzutki:
- przód: SRAM Top Pull
- tył: SRAM X-5
Manetki: SRAM X-5 Trigger
Rama: aluminium 7005
Rozmiar: 18" i 20 "(do wyboru)
Amortyzator: SR Suntour XCT 80 mm
Korba: SR Suntour 42/32/22 170 mm
Piasty: Formula
Waga: 13 kg
Producent: Montague/Swissbike, USA